Driva sitt egna pensionat
Hotellkedjor över världen22nd september 2019
mattias

Det är många som går och drömmer om att driva sitt eget hotell, pensionat eller liknande. Oavsett vad man har för ambitioner så kanske drömmen inte är så långt bort som man egentligen hade trott. I följande inlägg kommer tips och idéer till den som står och väger fram och tillbaka. Kom ihåg att det bara är du som kan få det att hända!
Så kommer du igång
Om man inte sitter på ett sparkapital som är tillräckligt stort för att finansiera uppstarten av en verksamhet så kan man ta ett lån. Det finns många olika aktörer på marknaden som jobbar med detta, bland annat Capcito, och det många kanske inte vet är att nästan alla småföretagare börjar sina verksamheter med hjälp av ett lån. Banken kan också ge ut lån. Beroende på hur mycket pengar man vill låna så kan det vara mer eller mindre fördelaktigt att gå till en så stor aktör som banken. Dock kan det vara en trygg låneform, det där är upp till varje enskild företagare att avgöra. För att underlätta uppstarten av ett företag så kan man göra en så kallad affärsplan. Det här är i vissa fall ett måste om det är så att man även vill ta ett lån.
Marknadsföring
När man väl är igång så gäller det att locka gäster och tack och lov finns det ju internet idag. Det är många som väljer att även låta sajter online sköta delar av bokningen, till exempel booking.com eller hotels.com. Genom sociala medier kan man marknadsföra direkt till dem som tillhör ens målgrupp. Om man själv inte är någon expert på de här områdena så är det ingen fara, det finns många andra som är det och som jobbar med att hjälpa företag som inte har koll på området. Det här gör att du kan lämna över ansvaret åt experter medan du själv tar det lugnt och fokuserar på det som du kan och tycker är roligt.
Bästa tänkbara service
När gästerna väl börjar komma så är det ju otroligt viktigt att de är nöjda med den service de får så att de kan tänka sig att återkomma i framtiden. Dock är det mer än bara återkommande gäster som är viktigt. Man brukar säga att en nöjd kund är den bästa formen av marknadsföring som man kan ha. Om en gäst är nöjd så kommer hen nämligen att berätta för sina vänner om ditt pensionat, och då har du fått mer eller mindre gratis marknadsföring. Dessutom är det väldigt trovärdig marknadsföring eftersom det inte är någon som tvingat den före detta gästen att säga det hen säger. Ta därför hand om alla på bästa sätt och kom ihåg att kunden alltid har rätt.